Zapisz się do projektu

Szkoła odporności. Wychowanie to podstawa

Wystarczy, że wejdziesz do klasy i już stajesz się wychowawcą. Dlatego… działąj świadomie. 

Rozwijaj swoje kompetencje, by czuć się pewniej w roli wychowawczyni lub wychowawcy. Przy naszym wsparciu merytorycznym i mentorskim przeprowadzisz z uczennicami i uczniami działania z obszaru wychowawczego: ćwiczenia budujące grupę, rozwijające współpracę, wspierające ustalanie wspólnych reguł i zarządzanie konfliktem. Następnie w bezpiecznej atmosferze poddasz je refleksji.

Co zyskasz?

  • dowiesz się, jak skutecznie prowadzić działania wychowawcze w klasie i sprawiać, by młodzi ludzie uczyli się ważnych rzeczy o sobie i innych;
  • nauczysz się lepiej radzić sobie z konfliktami w Twojej klasie i pomagać w tym wychowankom;
  • opracujesz tematy na godzinę wychowawczą, które naprawdę trafią do młodych ludzi;
  • przedyskutujesz rozmaite klasowe sytuacje z mentorem i grupą kursową.

Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycielki i nauczycieli ze wszystkich etapów edukacji.


1. Jak to działa

Podstawą projektu jest kurs online, który trwa od listopada 2025 do czerwca 2026

Podczas kursu przekazujemy Ci konkretną wiedzę i pomysły. Potem prosimy o ich realizację w swojej codziennej pracy w trybie jeden moduł kursu – jedno zadanie w szkole. 

Następnie wyniki Twoich działań poddajesz refleksji na kursie.

Kurs składa się z pięciu modułów:

  • Kompetencje wychowawcy/wychowawczyni.
  • Indywidualny rozwój ucznia i uczennicy.
  • Klasa jako grupa – proces grupowy i relacje.
  • Szkolna wspólnota – współdecydowanie i partycypacja.
  • Ze szkoły w świat – zaangażowanie i współodpowiedzialność.

Wszystko to dzieje się ze wsparciem mentora lub mentorki i w bezpiecznej atmosferze, a same zadania są dopasowane do Twoich codziennych wyzwań w klasie. 

2. Dlaczego warto?

Kurs zmienił przede wszystkim moje podejście do siebie jako wychowawcy. Zrozumiałam, że procesy grupowe, które się toczą w mojej klasie są naturalne, ale że ja mogę próbować na nie wpływać i je kształtować. Poczułam się bardziej kompetentna w mojej pracy wychowawczej, a to jest bezcenne. No i mam poczucie, że wreszcie mam bazę wartościowych materiałów, z których naprawdę chętnie skorzystam (np. zasoby filmowe).

uczestniczka projektu w roku szkolnym 2024/25, szkoła ponadpodstawowa

Jestem wychowawcą od września. Dzięki kursowi  i ćwiczeniom zaproponowanym oraz doświadczeniom innych wychowawców spojrzałam na swoją rolę z różnych perspektyw. Jest to trudna rola. Wiem już teraz, że pewne aspekty muszę zmienić. Kurs, czyli udostępnione materiały, rozmowy, praktyki innych dały mi do myślenia i podsunęły pewne rozwiązania.

uczestniczka projektu w roku szkolnym 2024/25, szkoła podstawowa, klasy IV-VIII

Kurs dał mi nowe spojrzenie na moją pracę, świeże, inne. Umocnił mnie w przekonaniu, że jestem we właściwym i miejscu i we właściwym czasie. Kurs sprawił, że zaczęłam dokonywać głębszej autorefleksji. Zaczęłam dbać  nie tylko o dobro innych, ale także o swój dobrostan. Zyskałam nową wiedzę, narzędzia, umiejętności, pomysły…  Cały dobrostan! Kurs niósł same wartości dodane i bardzo się cieszę, że miałam okazję w nim uczestniczyć. 

uczestniczka projektu w roku szkolnym 2024/25, szkoła podstawowa,, klasy IV-VIII

Nabrałem nowej motywacji do działań wychowawczych, do przekazywania uczniom wartości i uwrażliwiania ich na innych.

uczestnik projektu w roku szkolnym 2024/25, szkoła podstawowa, klasy I-III


3. Harmonogram

  • wrzesień-październik 2025

     Rekrutacja do projektu

  • listopad 2025 - marzec 2026

    Kurs internetowy, działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu, spotkania mentoringowe.

    Warsztaty pogłębiające online (dla chętnych).

  • kwiecień 2026

    Szkolenie stacjonarne w Warszawie (dla chętnych).

  • kwiecień 2026

    Możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu działań projektowych i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.

4. Regulamin


5. Promocja

Zależy nam, aby nasze działania trafiały do szerszego grona szkół w całej Polsce. Dlatego jeśli weźmiesz udział w projekcie, prosimy – daj o tym znać w swoim środowisku. 

Użyj do tego mediów społecznościowych, opowiedz na zebraniu rady pedagogicznej lub przekazując swoją opinię koleżance lub koledze ze szkoły po sąsiedzku.


6. Najczęstsze pytania

Projekt “Wychowanie to podstawa” jest skierowany do wychowawczyń i wychowawców klas wszystkich poziomów edukacyjnych. Zapraszamy zwłaszcza osoby, dla których wychowawstwo to nowa rola. Jednak i doświadczeni nauczyciele mogą skorzystać z udziału w projekcie. Preferencje w przyjęciu do projektu będą miały osoby, które mają w klasach uczennice i uczniów z Ukrainy.

Projekt wymaga przeprowadzenia działań z grupą klasową podczas lekcji. Jeżeli masz taką możliwość i jesteś zainteresowana/y rozwijaniem swoich kompetencji wychowawczych, możesz się zgłosić. Przyjmiemy Cię w miarę dostępności miejsc.

Tak. Dostaniesz też więcej materiałów. Dzięki projektowi będziesz lepiej zarządzać procesem grupowym, a także nauczysz się dostrzegać w codziennych sytuacjach szkolnych okazje do tego, by świadomie kształtować postawy młodzieży.  

  • przejść przez 5 modułów kursu na platformie;
  • w każdym module wykonać zadania z uczniami i podzielić się z mentorem pisemną refleksją o swoich działaniach;
  • wziąć udział w minimum 2 z 5 spotkań online Twojej grupy mentorskiej.

To zależy od Twojego zaangażowania: minimum 25 godzin (5 godziny na moduł), średnio 30 godzin.

W każdym z pięciu modułów:

  • 2 godziny – zapoznanie się z obowiązkowymi treściami na platformie kursowej 
  • 1,5 godziny – spotkanie z mentorem (obowiązkowe są 2 z 5 spotkań, ale warto skorzystać ze wszystkich)
  • 45 minut – praca z uczniami na lekcji
  • ok. 45 minut – pisemna refleksja na platformie

Oprócz tego w module 3:

  • 1,5 godziny – udział w webinarium poświęconym praktycznemu podejściu do standardów ochrony małoletnich.

Do czasu minimalnego nie wliczamy aktywności nadobowiązkowych: 

  • lektury materiałów dodatkowych i oglądania webinariów na platformie;
  • udziału w 4 warsztatach pogłębiających online;
  • udziału w szkoleniu stacjonarnym.
  • wykonać zadania obowiązkowe w każdym z pięciu modułów i napisać z nich refleksje na platformie kursowej
  • wziąć udział w minimum 2 z 5 spotkań grupowych z mentorem
  • wypełnić końcową ankietę ewaluacyjną na platformie

6. Kontakt

Masz pytania?

Napisz do nas.
Chętnie odpowiemy na pytania i pozostaniemy w kontakcie.

Emilia Kędziorek, ekspertka edukacyjna

7. Partnerzy

To będzie Twój rok!

Poznaj wszystkie bezpłatne programy CEO. Powieś plakat z naszą ofertą w pokoju nauczycielskim.