Zrealizowane programy
O redukcji stresu
Projekt skierowaliśmy do nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów szkolnych. Oparliśmy go na metodzie wsparcia psychospołecznego Better Learning Programme (BLP), która została opracowana przez Norwegian Refugee Council we współpracy z Uniwersytetem w Tromsø i zaadaptowana do warunków polskiej szkoły przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W ramach projektu wspieraliśmy nauczycieli i nauczycielki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, które pozwalają lepiej rozpoznawać, rozumieć i reagować na symptomy stresu wśród uczniów i uczennic. Uczestniczki i uczestnicy dowiedzieli się między innymi, jak wspierać młodych ludzi w powrocie do równowagi nawet po traumatycznych wydarzeniach.
Uczniowie i uczennice dzięki zdobytej wiedzy, nowym narzędziom i systematycznej pracy metodą BLP w grupie szkolnej:
- poznali sposoby samoregulacji i radzenia sobie ze stresem,
- poprawili koncentrację uwagi i zdolność uczenia się,
- wzmocnili kompetencje emocjonalno-społeczne i zdolność budowania lepszych relacji.
Projekt „O redukcji stresu” był realizowany w czterech wariantach opartych na metodzie Better Learning Programme 1 (BLP1) i Better Learning Programme 2 (BLP2).
- „O redukcji stresu (BLP1)”– semestralny projekt w formie blended learning; w czterech edycjach wzięło udział łącznie 269 osób.
- „O redukcji stresu – cykl sześciu szkoleń online (BLP1)” – trzy edycje projektu ukończyło 190 osób.
- „O redukcji stresu: procesowe wsparcie szkół (BLP1)” – pilotaż hybrydowej wersji projektu realizowany w sześciu szkołach; wzięło w nim udział 117 osób.
- „O redukcji stresu dla lepszego uczenia się (BLP2)” – pilotaż projektu z udziałem 18 osób oraz edycja o charakterze hybrydowym, w której udział wzięło 40 osób.
Projekty oparte na metodzie Better Learning Programme były realizowane od 2022 do 2024 roku we współpracy partnerskiej z Norwegian Refugee Council oraz dzięki wsparciu finansowemu Islandii, Liechtensteinu i Norwegii (Fundusze Norweskie i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej), Norwegian Refugee Council oraz w ramach funduszy NORAD.
Wychowanie to podstawa
W ramach projektu „Wychowanie to podstawa – dla wychowawców” wspieraliśmy wychowawczynie i wychowawców wszystkich poziomów edukacyjnych w rozwijaniu kompetencji potrzebnych w pracy z wychowankami. Stawialiśmy na autorefleksję i doświadczanie, oferując zarówno wiedzę teoretyczną, jak i bogaty zasób zadań do wykonania z uczniami. Nauczyciele i nauczycielki otrzymali wsparcie od doświadczonych mentorów, a także mieli okazję brać udział w warsztatach (stacjonarnych i online) pogłębiających treści projektowe.
W pięciu edycjach projektu wzięło udział ponad 600 osób. Uczestnicy i uczestniczki realizowali zadania z pięciu modułów tematycznych.
- Kompetencje wychowawcy i wychowawczyni.
- Indywidualny rozwój ucznia i uczennicy.
- Klasa jako grupa – proces grupowy i relacje.
- Szkolna wspólnota – współdecydowanie i partycypacja.
- Ze szkoły w świat – zaangażowanie i współodpowiedzialność.
Z kolei w ramach projektu „Wychowanie to podstawa – dla szkół” wsparliśmy dotąd społeczności 41 szkół podstawowych w wypracowywaniu włączającego i partycypacyjnego programu wychowawczo-profilaktycznego. W naszym projekcie opieraliśmy się o diagnozę obszarów wychowania w szkole, w której wspólnie wzięli udział uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Program „Wychowanie to podstawa” był realizowany od 2020 roku dzięki wsparciu Islandii, Liechtensteinu i Norwegii (Fundusze EOG w ramach Programu Edukacja oraz Fundusze Norweskie i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej), Plan International (dzięki środkom z UKaid), International Rescue Committee oraz w ramach funduszy NORAD.