Szkoły z Wielkopolski wiedzą jak uczyć o zdrowiu

Aktualność

Program Żyję zdrowo daje nauczycielom narzędzia, na które czekali.

Trzy nauczycielki podczas wspólnej pracy na warsztacie Centrum Edukacji Obywatelskiej

W polskich szkołach o zdrowiu mówi się dużo – ale najczęściej doraźnie, niespójnie i bez realnego wsparcia – wynika z badania Fundacji ORLEN. Coraz więcej dzieci i młodzieży boryka się z problemami zdrowotnymi, takimi jak otyłość, brak aktywności fizycznej i problemy psychiczne. Nauczyciele z kolei przyznają: chcieliby działać skuteczniej, ale brakuje czasu, koordynacji i narzędzi. Program edukacyjny „Żyję zdrowo” realizowany przez Fundację ORLEN wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i pod honorowym patronatem Minister Edukacji odpowiada dokładnie na te potrzeby, oferując gotowe scenariusze, proste działania i realne wsparcie mentorskie.

Szkoły widzą problem, ale potrzebują systemowego podejścia

Z badania Fundacji ORLEN* przeprowadzonego wśród dyrektorów i nauczycieli jasno wynika: edukacja o zdrowiu w szkołach jest potrzebna jak nigdy wcześniej. Ale jej realizacja – jak mówią sami nauczyciele – to często zbiór pojedynczych, nieskoordynowanych działań.

„Mówi się o tym, żeby była wiedza, a mało się mówi o tym, żeby ciało było zdrowe. (…) Nie ma takiego holistycznego spojrzenia, że zdrowie to jest wszystko” – mówi jedna z nauczycielek podczas wywiadów grupowych.

Inni podkreślają, że na początku roku szkolnego brakowało osób lub zespołów odpowiedzialnych za koordynację tematu zdrowia. Odpowiedzialność się rozmywa, a działania mają charakter akcyjny, zamiast systemowego

Nawet tam, gdzie podejmowane są inicjatywy, nauczyciele często czują bezsilność wobec ich ograniczonego efektu: „Poczucie niskiej skuteczności. Trudno zbudować trwałe nawyki”, podkreślają.

Wyniki pokazały, jak ważne są relacje z rodzicami: mogą wspierać działania nauczycieli, ale bywa też, że sami potrzebują wskazówek dotyczących troski o zdrowie.

„Poprosiliśmy [rodziców], żeby zwrócili uwagę, że dzieci mają tyle energii z powodu cukru, który nie jest dla nich dobry i by spożywanie [jedzenia z dużą zawartością cukru] ograniczyli… (…) bardzo podobało nam się to, że rodzice pilnowali tego”, mówi jedna z nauczycielek.

Z badania jasno wynika, że szkole jest potrzebny program, który wypełni lukę i pomoże pracować z uczniami i rodzicami oraz systematyzuje temat w szkołach.

Emocje, stres, relacje – najbardziej potrzebne wsparcie

Choć w szkołach dużo mówi się o diecie czy ruchu, nauczyciele zgodnie wskazują, że tematy emocji, stresu, samoakceptacji i relacji są dziś kluczowe – i jednocześnie najmniej „zaopiekowane”.

„Nie czuję się przygotowana do pracy z emocjami uczniów” – przyznaje jedna z nauczycielek.

Inna dodaje: „Dzieci mają potrzebę rozmowy, ale ja też muszę zrobić swoje…”.

Wypowiedzi nauczycieli pokazują, że w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą mierzą się z bardzo różnymi problemami: od przeciążenia nauką, przez konflikty rówieśnicze, po narastające kryzysy psychiczne.

„W szkołach średnich bardzo wielu uczniów jest na nauczaniu indywidualnym z powodów psychicznych”, mówi jedna z nauczycielek.

Z drugiej strony – w wielu szkołach wciąż panuje przekonanie, że praca z emocjami to „nie rola nauczyciela”. Efekt? Uczniowie pozostają z problemami sami, a kadra – z poczuciem bezradności.

Niejeden nauczyciel zetknął się już z metodami promowanymi przez CEO, jak redukcja stresu poprzez ćwiczenia oddechowe. Wśród dobrych pomysłów wymieniane są też przeznaczone dla uczniów przyjazne miejsca wyciszenia albo zmiana otoczenia z typowego klasowego z rzędami ławek, na taką, która jest warsztatowa i sprzyja interakcji.

Higiena cyfrowa: nauczyciele bezradni wobec potęgi ekranu

Zarówno uczniowie, jak i rodzice spędzają coraz więcej czasu z telefonem w ręku. Szkoły najczęściej radzą sobie z tym… poprzez zakaz.

„Najlepsze, co zrobiliśmy, to absolutny zakaz używania telefonów” – mówi jeden z nauczycieli.

Ale wszyscy mają świadomość, że to za mało. Nauczyciele przyznają, że brakuje im argumentów, by przekonać uczniów i rodziców do zmiany nawyków.

„Bardzo popularne wśród dzieci jest mówienie ‘Będę youtuberem’. (…)[Potrzebuję] argumentów, które przekonają dziecko, że życie może być ciekawsze i prawdziwsze niż to, co widzą w Internecie”.

Tu także potrzebne są narzędzia – proste, atrakcyjne, gotowe do wykorzystania na lekcji.

Dzieci na wycieczce szkolnej w lesie.

Ruch i dietetyka – tematy obecne, ale bez przełożenia na nawyki

Choć temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej jest w szkołach powszechny, nauczyciele mówią otwarcie o trudnościach:

„W sklepiku są rzeczy, których nie widzę nawet w normalnym sklepie.”

„To, co się dzieje na WF-ie, to często nuda.”

Ruch postrzegany jest głównie poprzez pryzmat sportu i rywalizacji, przeznaczony głównie dla osób uzdolnionych sportowo. Jak przekonać do aktywności fizycznej te dzieci i młodzież, które się wstydzą, bo mogą narazić się na wyśmianie?

Promocja zdrowego jedzenia w szkołach to nierówna walka z przemysłem spożywczym, zachęcającym do spożycia szybkich, słodkich produktów, a także często z niezdrowymi nawykami żywieniowymi wyniesionymi z domu.

Nauczyciele chcieliby pracować inaczej – systemowo, atrakcyjnie, włączając także uczniów mniej aktywnych. Ale brakuje im pomysłów, materiałów i czasu, by je przygotować.

„Żyję zdrowo” – program, który odpowiada na realne potrzeby szkół

Na tle tych wyzwań program „Żyję zdrowo” stworzony przez Fundację ORLEN i CEO jawi się jako długo oczekiwane wsparcie.

To holistyczny, praktyczny i gotowy do wdrożenia program, który obejmuje pięć kluczowych obszarów: ruch i aktywność fizyczna; zdrowe odżywianie; higiena cyfrowa; emocje i relacje; redukcja stresu.

Co ważne: „Materiały są przygotowane tak, aby nauczyciel mógł wykorzystać je dla wzbogacenia i urozmaicenia swoich lekcji”, mówi Alina Sulgostowska, koordynatorka programu z ramienia CEO.

Co zyskuje nauczyciel?

„Przygotowując materiały, dołożyliśmy starań, aby odpowiedzieć na potrzeby zgłaszane przez nauczycieli”, podkreśla Alina Sulgostowska.

Program „Żyję zdrowo” oferuje: gotowe, praktyczne materiały, takie jak: scenariusze lekcji, instrukcje działań uczniowskich, narzędzia do pracy z emocjami i stresem, materiały multimedialne, prezenty i motywatory dla klas.

Twórcy obiecują wsparcie codziennej pracy nauczycieli.

„Program nie dokłada obowiązków – upraszcza pracę, pomagając realizować szkolne priorytety bez nadgodzin i wielomiesięcznego planowania”, mówi Alina Sulgostowska.

Wymienione są narzędzia wzmacniające dobrostan nauczycieli: superwizje, nauczycielskie grupy wsparcia, narzędzia redukcji stresu.

„Mają być realną pomocą w czasach, gdy wypalenie nauczycieli przestaje być tematem tabu”, dodaje Alina Sulgostowska.

Relacje i atmosfera w klasie mogą się stopniowo poprawiać dzięki regularnie praktykowanym prostym rytuałom i ćwiczeniom. Dzięki nim uczniowie uczą się regulować emocje, współpracować, odpoczywać i dbać o siebie nawzajem.

„Zdajemy sobie sprawę, że to nauczyciele i nauczycielki należą do kluczowych grup dbających o odporność naszego kraju. Pokazała nam to m.in. pandemia – gdy wspierali walkę z dezinformacją. Rozumiemy jak bardzo są przeciążeni, ile presji doświadczają z różnych stron”, mówi Marta Drabińska, koordynatorka programu z ramienia Fundacji ORLEN.

“Dlatego chcemy ich wspierać najpierw w budowaniu swojej odporności, dbaniu o siebie, wyrabianiu małych nawyków sprzyjających zdrowiu. Tak, by potem mogli wspierać uczniów. Ten program łączy wiedzę z praktyką, wspiera realizację kierunków polityki oświatowej, pomaga szkołom uporządkować działania prozdrowotne, jest oparty na realnych potrzebach zgłaszanych przez nauczycieli, wzmacnia i uczniów, i nauczycieli”, wymienia Marta Drabińska.

Program podkreśla też szansę, by dołączyć do ogólnopolskiej społeczności szkół, które dbają o zdrowie: Tygodnia dla Zdrowia, czy Festiwalu dla Zdrowia.

Kto dokładnie może się zgłosić?

Wychowawcy; nauczyciele edukacji zdrowotnej; nauczyciele biologii; WF-u, etyki, informatyki, nauczyciele świetlicy.

Program wystartował już w listopadzie 2025 r. dla szkół w Wielkopolsce. Od drugiego semestru, w styczniu/lutym 2026 r., program otworzy się dla szkół z całej Polski.

Nauczyciele podczas warsztatów CEO

Nauczycielko, nauczycielu

Jeśli masz poczucie, że chcesz działać skuteczniej, ale brakuje Ci narzędzi…

Jeśli widzisz, jak bardzo uczniowie potrzebują rozmów, wsparcia i zdrowych nawyków…

Jeśli chcesz prowadzić edukację zdrowotną bez dodatkowego obciążenia…

„Żyję zdrowo” jest właśnie dla Ciebie.

„Od wielu lat, jako psycholog, w rozmowach z uczniami identyfikuję zróżnicowane problemy, które oscylują wokół emocji i relacji oraz zdrowych nawyków” – mówi jedna z osób podczas konferencji w Poznaniu, 4 listopada, rozpoczynającej pilotaż programu.

„(…)Chcielibyśmy [w szkole] zintensyfikować działania uświadamiające dzieci i rodziców na temat emocji, jak redukować stres, tworzyć zdrowe nawyki. Dlatego zdecydowaliśmy się na udział w programie [Żyję zdrowo], bo jesteśmy przekonani, że z tak wspaniałym wsparciem wdrożymy te inicjatywy i osiągniemy sukces”.

Zadbaj o uczniów. Zadbaj o siebie.

Zapisz się i dołącz do programu, który zmienia szkolną codzienność na lepsze.

_________

Zapisy trwają do wyczerpania limitu miejsc.

Program jest bezpłatny.

Żyję zdrowo to program edukacyjny Fundacji ORLEN realizowany we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej pod honorowym patronatem Minister Edukacji.

Logotyp Minister Edukacji, honorowy patronat
Logotyp Fundacji Orlen

*Badanie jakościowe na próbie 38 osób, “Jaka edukacja zdrowotna w szkołach? Głos dyrektorów i nauczycieli”, lipiec 2025.

Inne aktualności

Aktualności

przedmioty sportowe i żywnościowe przedstawiające koncepcję zdrowego stylu życia
27/10/2025
Jak mówić o zdrowiu, żeby uczniowie słuchali? – konferencja „Żyję zdrowo”
Zdrowie uczniów to nie tylko temat lekcji, ale codzienna troska, która może stać się częścią szkolnej kultury. Jak rozmawiać o nim mądrze, ciekawie i bez przeciążania nauczycieli? Odpowiedzi na te...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań